Huomasitteko Instagram-kuvissani nuo lehtevät millefeuillet, jotka tein joulusta jääneestä valmistaikinasta? Seuraavana aamuna painoin 80,3 kg ja tajusin, etten mahdu edes viime kesän vaatteisiini. Normaalipainoon oli matkaa aika tasan 10 kiloa. Oli aika tehdä jotakin.

En kuvittele olevani laihana onnellisempi enkä aja takaa terveysvaikutuksiakaan. Päätöksen pontimia on kaksi: turhamaisuus ja raha, ja molemmat kiertyvät vaatteiden ympärille. Haluan pukeutua kauniisti ja näyttää vaatteissani hyvältä, mutta minulla ei ole varaa ostaa joka kaudeksi uutta garderobia. Olisi suuri helpotus, jos mahtuisin vanhoihin vaatteisiini.

Siispä kirjauduin Sulamoon ja asetin tavotteeksi -10 kg.

Minulla on pitkä laihdutushistoria, mutta en ole aikaisemmin laihduttanut ilman liikuntaa. Siksi tästä tuleekin mielenkiintoista. Ruokahaluni on valtaisa, liikuinpa paljon tai vähän, ja liikkumalla olen pystynyt edes hieman kiihdyttämään laiskaa aineenvaihduntaani. Tai niin ainakin olen uskonut.

Motivoivampaa ei olekaan kuin laskevan painokäyrän katselu.

Laihdutin alle 50-vuotiaana Kalorilaskuri-nettipalvelun avulla yli 10 kg. Siksi valitsin nyt tuekseni Sulamon, joka on Kalorilaskurin kehittyneempi versio. Se on maksullinen, mutta maksan mielelläni muutaman kympin vuodessa ohjelmasta, jonka koen motivoivaksi. Olen kokeillut takavuosina myös Pudottajia ja Kiloklubia, kumpaakin usean kuukauden ajan. En kuitenkaan onnistunut laihtumaan niillä yhtään, vaikka noudatin ohjeita tunnollisesti.

Parasta Sulamossa ovat tarkat ja monipuoliset tilastot ja painokäyrät. Motivoivampaa ei olekaan kuin laskevan painokäyrän katselu. Kun käyrä kääntyy ylöspäin, tilastot rauhoittavat uskomaan, että nousu on vain väliaikaista. Kun vain jaksaa ylläpitää kalorivajetta, käyrä tottelee ennemmin tai myöhemmin.

Sulamo näyttää myös painoennuste- ja ihannekäyrän. Ne eivät pidä minun kohdallani paikkaansa, mutta tuottavat puolimasokistista tyydytystä.

Sulamossa ei tarvitse laihduttaa virallisterveellisesti, ellei halua. Itselleen voi asettaa alemmankin vuorokautisen kalorirajan kuin 1 500 kcal, ja esimerkiksi proteiinin osuutta päivittäisestä ravinnonsaannista voi säätää. Palvelu tarjoaa lähes rajattomat mahdollisuudet kokeilla eri vaihtoehtoja ja suorittaa ihmiskokeita. Laihdutushifistelijän instrumentti numero yksi, sanoisin.

Vanhasta muistista tiedän, että minun pitää asettaa minimikaloriraja 1350 kilokaloriin, jos haluan tulosta enkä pelkkää mielipahaa. Liikuntamäärän mukaan voin sitten syödä enemmänkin, noin 1600, joskus jopa 1700 kilokalorin asti.

Kaikki ärsyttävä pirteys puuttuu. Kerta kaikkiaan palvelu minun makuuni.

Liikunnan kuluttamat kalorit kirjautuvat Sulamossa kokonaisuudessaan saman päivän kohdalle, joten reippaana liikuntapäivänä saa periaatteessa syödä reilusti enemmän kuin patalaiskapäivänä. Sehän ei ole järkevää eivätkä muut verkon vastaavat palvelut salli sitä, mutta ainakin minua se on aiemmin motivoinut liikkumaan. Nyt asialla ei tietenkään ole merkitystä, kun en saa harrastaa mitään oikeaa liikuntaa.

Sulamo on ulkoasultaan erittäin rauhallinen ja asiallinen. Hoikkien ja hymyilevien nuorten valokuvat ja kirkkaat värit loistavat poissaolollaan. Kaikki ärsyttävä pirteys puuttuu. Kerta kaikkiaan palvelu minun makuuni. No nonsense, no fuss.

Jaa että miten projekti on lähtenyt liikkelle? Ensimmäisen viikon saldo oli -1 kg. Painoni käväisi heti aluksi reilusti alempana, mutta sitten iski pääsiäinen, ja käyrä kääntyi takaisin. Tavoitteeni on -500 g viikossa, mutta tiedän, että -250 g tulee olemaan lähempänä totuutta. Näin urakan alussa paino heittelehtii paljon.

Joo joo, pitäisi seurata mittanauhaa eikä painoa. Olen tehnyt alkumittaukset ja aion seurata mittoja, mutta vain kuukauden välein. Palaan asiaan, jos kehtaan.

--

Päivän kuvat: Yhä vain Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan kasvustoa.

 

Kommentit (2)

MarjattaP

No niin!  Kaikenlaisia apuja asiaan jos toiseenkin löytyy nykyään.  Toivottavasti painon aleneminen auttaa osaltaan myös kipuihisi.  Jään odottelemaan väliraporttia.  Onnea!

Maija
Liittynyt15.10.2015

Kiitos Marjatta! Tällä hetkellä ei näytä laihdutuksen suhteen järin lupaavalta. Keho haluaa sitkeästi pitää kilonsa. sen sijaan luulen, että fysioterapeutilta saaduista uusista ohjeista voi olla apua kipuihin. Aika näyttää.

Seuraa 

Tietyssä iässä olet, kun tiedät menettäneesi jotakin tärkeää ikääntymisen takia, eikä se jokin tule enää koskaan takaisin. Minä menetin terveyteni, yöuneni, juoksemisen, joogan, 7 pahvilaatikollista huolellisesti kerättyjä vaatteita ja identiteettini.

Vastalahjaksi sain krooniset kivut ja 15 kiloa läskiä sekä vakaumuksen, että ikä on kaikkea muuta kuin numero. Nukun jo paremmin enkä enää tarvitse kipulääkkeitä päivittäin, mutta toivon, että pystyn vielä joskus kävelemään yli puoli tuntia kerralla.

Blogi kertoo kaikesta, mitä tietty ikä mukanaan tuo: ainakin krempoista ja niiden hoitamisesta lääkkeellisin ja lääkkeettömin keinoin, uuden vaatevaraston keräämisestä, kodinhoidosta ja parvekepuutarhan vaalimisesta. Vähän myös kiukusta, joka herää, kun joka puolella kehotetaan ikääntyviä liikkumaan. Ikään kuin se olisi ratkaisu kaikkeen.

Tietyssä iässä -blogi jatkaa  Dementin omainen -blogini ja Parveke länteen -blogini jalanjäljillä, mutta aihepiiri on laajempi. Olen Maija Rauha, 57-vuotias brunetti. Kirjoittaminen on minulle sekä ammatti että harrastus. Tervetuloa tiettyyn ikään!

--

Oletko Facebookissa? Käy tykkäämässä Tietyssä iässä -sivusta, niin saat uutisvirtaasi tiedon uusista blogikirjoituksista!

--

Tavoitat minut osoitteesta maijarauha@gmail.com

--

Blogiarkisto

2017
2016

Instagram