Tietyssä iässä nainen voi jo päättää itse, minkä verran viettää joulua ja millä tavoin sen tekee. Jos joulunaika tuntuu kestävän liian pitkään tai ajatuskin lanttulaatikosta ahdistaa, suosittelen seuraavaa:

1. Säästä jouluruuat jouluun.

Kinkkua ei ole ihan pakko paistaa pikkujouluksi. Possua voi pursuta jouluna jo korvistakin, jos sitä on syönyt koko adventtiajan. Kun jouluruuat valmistaa vasta jouluaaton aterialle, ne tulevat helposti syödyiksi ennen välipäiviä. Kahdelle hengelle ei myöskään tarvitse hankkia seitsemän kilon kinkkua.

2. Tee perinneruokaa vain tarvittava määrä.

Meidän taloudessa voi huoletta valmistaa jouluksi kaksinkertaiset annokset porkkana- ja lanttulaatikkoa. Tiedän, että ne syödään loppuun. Mutta jos aiempi kokemus on se, että jouluruokia pyörii vielä pääsiäisenäkin pakastimessa, paras ratkaisu on rajoittaa valmistusmääriä. Laatikoita on mahdollista tehdä myös puoliannoksina, jolloin ne voi lykätä vaikka kaikki kerralla uuniin.

3.  Laita muun maan jouluateria.

Jos suomalainen joulueines kyllästyttää, muissa kulttuureissa riittää valinnanvaraa. Miten olisi kalkkuna tai jouluhanhi? Lintujen lisäkkeet tietenkin poikkeavat laatikkolinjasta. Meidän joulupöytään on jäänyt kalkkuna-aterioista vakioksi raikas appelsiini-puolukkasalaatti, jota tarjoan myös kinkun kanssa. 

4. Pidä radio ja televisio kiinni.

Joululaulut voivat ärsyttää ja kyllästyttää. En osaa sanoa, miten paljon ne soivat joukkotiedotusvälineissä, koska kuuntelen radiosta vain aamu-uutiset ja telkkarista katson tuskin muuta kuin Midsomerin murhat. Tiedän, että heliseviltä kulkusilta voi halutessaan välttyä lähes täysin. Minusta se on ikävää, koska tykkään joululauluista. Last Christmasiakaan en ole vielä kuullut kuin minuutin pätkän tänä vuonna.

5. Tilaa ruokaostokset kotiinkuljetuksena.

Marraskuun alun jälkeen en ole kertaakaan tehnyt viikko-ostoksia tavalliseen tapaan ruokakaupan käytävillä harhaillen, koska minulla ei ole ollut siihen aikaa eikä voimia, ja autokin on ollut telakalla. Tilaamalla supermarketin verkkokaupasta kotiinkuljetuksen olen välttynyt myös ruuhkilta ja taustamusiikilta. En myöskään ole voinut ärsyyntyä ruokakauppojen mahdollisista joulusuklaavuorista ja vastaavista, koska en ole nähnyt niitä.

6. Hanki lahjat netistä tai pitkin vuotta.

Jos kauppojen jouluryysis nostaa verenpainetta, voi lahjat hankkia vähitellen pitkin vuotta tai käyttää tähänkin verkkokauppoja.

7. Matkusta jouluksi ulkomaille.

Olen viettänyt muutamia jouluja Espanjan aurinkorannikolla ilman jouluvalmisteluja ja -kiireitä. Jouluvaloja ei voi siellä välttää, mutta muuten juuri mikään ei muistuta joulusta. Jouluaterialla olen nauttinut tapaksia appelsiinipuun alla. Ei siinä juuri joulutunnelma kohoa, mutta muuten on mukavaa. 

 

Jos kuitenkin jouluvalitus on mieluisa tapa eikä todellinen ongelma, siitä kannattaa ottaa ilo irti ja kieriskellä kuin Jukolan veljekset tuvan pahnoilla.

--

Päivän kuvat: Sininen hyasintti.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Tietyssä iässä olet, kun tiedät menettäneesi jotakin tärkeää ikääntymisen takia. Itse en enää pysty esimerkiksi kävelemään pitkiä matkoja. Olen krooninen kipupotilas ja minulla on verenpainetauti. Blogin vakioaiheita ovatkin krempat ja niiden hoidot sekä kaikenlainen kiukuttelu ja kummastelu. Erityisesti minua harmittaa, kun liikuntaa pidetään ratkaisuna vähän kaikkeen, vaikka minulle se toi elinikäiset vammat. Iloa minulle tuottavat kaunis koti ja vaatteet sekä parvekepuutahan hoito ja kukat. Kirjoitan vuorotellen näistä teemoista.

Olen Maija Rauha, 60-vuotias ja eläkkeellä perjantaisin. Kirjoittaminen on minulle sekä ammatti että harrastus. Tervetuloa tiettyyn ikään!

--

Oletko Facebookissa? Käy tykkäämässä Tietyssä iässä -sivusta, niin saat uutisvirtaasi tiedon uusista blogikirjoituksista!

--

Tavoitat minut osoitteesta maijarauha@gmail.com

--

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018
2017
2016