Kirjoitukset avainsanalla Seinäjoen kaupunginteatteri

Musikaalin nimi, Niin kuin taivaassa, on minulle tuttu, mutta mitään varsinaista tietoa sisällöstä ei ole. Musikaalihan pohjautuu samannimiseen elokuvaan, jota en ole nähnyt. Olen siis kutakuinkin tabula rasa, kun Tampereen teatterin klubilaisten bussi starttaa Vanhalta kirkolta kohti Seinäjokea. Meitä on mukana vähän yli 50 teatterinjanoista.

Jo matkalla suoritetusta kyselystä opin, että Seinäjoki mainostaa itseään Avaruuden pääkaupunkina. Olen ihan että huhhuh! Veikkasin Lakeuden pääkaupunkia. Sanonpa vaan, että taitaa tuossa nimessä olla ripaus meidän etelä-pohojalaasten uhoomista. Ymmärrän toki, että lakeudella on avaruuttakin, mutta että Avaruuden pääkaupunki! Anna mun kaikki kestää!

Alvar Aaallon suunnittelemassa Seinäjoen kaupunginteatterissa olen käynyt joskus varmaan yli kymmenen vuotta sitten. Opin matkalla senkin, että se on perustettu vasta 1973. Veikkasin vuotta 1963. Pieleen meni.

Ryhmällämme on taiteilijatapaaminen lämpiössä ennen esitystä. Nauttiessamme kahvia ja porkkanakakkua Natalil Lintala (Lena) ja Helena Rängman ( Siv) kertovat jotakin näytelmästään. Kovin pieneksi tieto jää, kuten olettaa sopii, koska mitään juonestahan he eivät voi paljastaa. Jotkut ovat tosin nähneet elokuvan. Rängman korostaa, että tämä musikaali on ihan erilainen. Jaaha.

Mitä sitten saan?

Lenan ja Daniel Dare’uksen (Peter Nyberg) rakkaustarina lienee se pääjuonne. Rakkaustarina, joka päättyy sankarin kuolemaan. Sen lisäksi näytelmä sisältää vaikka millaisia sivuaiheita. On cp-vammainen nuorimies. On vaimoaan hakkaava perheenisä ja heidän kaksi lastaan. On seksuaalista hekumointia. On menoa paheksuva pappi. On huumoria ja on sähläystä. Ja tietysti kirkkokuoro, jota rupeaa johtamaan paikkakunnalle palannut Daniel Dare’us.

Joskus opin Jyväskylän yliopiston kirjoittamisopintojen draamakurssilla, että elokuvassa ja näytelmässä on aina joku sanoma. Mietin tämän esityksen sanomaa pääni puhki. Pähkäilen sitä etenkin väliajan jälkeen, kun siihen mennessä en minä eikä bussikaverini ole sitä vielä löytänyt.

Näyttelijät ovat hyviä. Eikä lauluissakaan ole pahemmin moittimista. Ohjelmalehtinen lupaa Suurien tunteiden musikaalia. Rängman kertoo alkutapaamisessa, että lopussa tarvitsemme nenäliinoja.

Jokin ei nyt omalla kohdallani nappaa. Esitys on toki viihdyttävä ja katsomisen arvoinen. Se ei kuitenkaan minuun isosti kolahda, enkä nenäliinaakaan tarvitse. Tekijöinä on hyviä nimiä, esimerkiksi Tuomas Parkkinen ohjaajana ja Eeva Kontu vastaavana kapellimestarina. Vika ei ole tekijöissä. Omat sisäiset asetukseni lienevät jotenkin vinksallaan.

Kiitokset kaikille esityksen tekoon osallistuneille. Kiitos myös Tampereen teatterille. Noin yhdeksän tunnin reissu Tampereelta bussimatkoineen kannatti joka tapauksessa tehdä. Ei aika hukkaan mennyt, vaikka hurmos jäi saavuttamatta.

 

Tekijöiden tiedot ovat ohjelmalehtisestä

Esityksen kuvat Jukka Kontkanen/Seinäjoen kaupunginteatteri

 

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yleisö poistuu teatterisalista väliajalle. Tavanomaista puheensorinaa ei kuulu. Kansa vaeltaa enimmäkseen vaiti.

On Jouko ja Juha Turkan näytelmän Rakkaita pettymyksiä rakkaudessa esitys Teatterikesässä, esittäjinä Seinäjoen Kaupunginteatterin näyttelijät.

Esitys on hämmentävä, raju, absurdi, älytön, hauska ja yllättäviä käänteitä sisältävä. Samalla se on oivaltava, kyseenalaistava, pohtimaan pakottava ja johonkin alitajuiseen ymmärrykseen iskevä, mitä ikinä se sitten lieneekään.

Vaitonaisen tauolle lähdön uskonkin johtuneen teoksen hämmentävästä vaikuttavuudesta. Tosin yksi henkilö poistui kesken ensimmäisen puoliajan. Oliko syy näytelmässä vai jossain muussa? Esityksen raju kielenkäyttö tuskin enää vuonna 2016 kuohuttaa. Toisin on saattanut olla parikymmentä vuotta sitten. Loppuablodeista ja bravo-huudoista päätellen esitys tavoitti yleisönsä.

Turkan, isän ja pojan, tekemä näytelmä onkin 20 vuotta vanha. Ensiesitys oli Tampereen Työväenteatterissa 1996. Eila Roine teki mahtavan roolin Madamena. Tosin häneltä en ole heikkoja esityksiä nähnytkään. Nyt Antti Mikkola on päivittänyt ja sovittanut tekstin sekä ohjannut sen.

Kovin mielelläni vertailisin nyt  ja 20 vuotta sitten näkemääni keskenään. Valitettavasti en muista juuri muuta ensimmäisestä kuin Eila Roineen ja hänen rooliasunsa. En edes muista ihastuttiko, vihastuttiko vai jättikö esitys kylmäksi. Ensin ajattelin, että olin silloin vielä niin nuori, että teksti ei ehkä osunut. Toisella ajatuksella tajusin: mikä nuori minä olin? Nafti viisikymppinen!

Tähän esitykseen en mennytkään ensisijaisesti siksi, että olisin odottanut hyvää kokemusta. Menin ennen kaikkea  siksi, että yksi näyttelijöistä, Anna Ackerman Kati Herukkana on tyttäreni hyvä ystävä. Myös muut näyttelijät, Mia Vuorela Aamulehden päätoimittajana, Topi Kohonen filosofi Himasena ja Jukka Puronlahti vääpeli-Turkkana tekivät upeaa työtä! Tämä taas todisti, että se, joka sanoo, että hyvää teatteria syntyy vain suurissa kaupungeissa tunnettujen näyttelijöiden voimin, puhuu palturia. Minäkin hölmö suuntaan aina vain Helsinkiin, jos haluan nähdä teatteria muualla kuin Tampereella. No joo, Hämeenlinnassa kyllä olen toisinaan käynyt nautittavissa esityksissä.

Jouko Turkka on kirjoittanut itsensä vääpelin rooliin. Sen lisäksi tässä esityksessä nähtiin videota Turkan opetuksesta ja viime vuosien kivien tulkinnoista. Oliko Turkka nero vai hullu, on moni alan ihminen pohtinut viime päivinä Turkan kuolemasta kuultuaan. Useampikin on lehtitietojen mukaan arvellut, että Turkka liikkui sekä nerouden että hulluuden puolella tasavertaisesti. Suuri vaikutus teatterimaailmaa hänellä ainakin oli, niin hyvässä kuin pahassa.

Mikä oli esityksen pääsanoma? Olen edelleen, muutama tunti esityksen jälkeen, niin hämmentynyt, että en osaa sitä kiteyttää, mikäli se edes kiteytettävissä on. Teemana oli toki rakkaus. Päätoimittaja, jo varttuneempaa naista edustava, toteaa jotenkin siihen suuntaan, että rakkaudesta on helpompi puhua kuin kuolemasta, siksi siitä puhutaan niin paljon. Rakkaus on ikään kuin kuolemaa salassa pitävä. Loppukohtauksessa hän toteaa myös ehkä olleensakin rakastunut rakkauteen.

Onko niin, että rakkautta tavoittelemalla, siitä puhumalla ja sitä etsimällä me yritämme pitää elämästä kiinni ja kuoleman kaukana? Tiettyyn rajaan asti eikö se ole hyväkin asia? Rakkaus, kaikenlainen rakkaus, rakkaus ihmisiin ja asioihin, antaa elämään merkitystä ja tarkoitusta. Rakkauteen, tässäkin näytelmässä, kuuluu myös epävarmuutta, pettymyksiä, raivoakin. Kun on tunteita, ihminen tietää ainakin olevansa elossa. Minkäänlainen rakkaus ei kuitenkaan pelasta meitä kuolemalta.

Kiitos Jouko ja Juha Turkka ja seinäjokelaiset!

 

KUVA Jukka Kontkanen/Teatterikesä

 

Seuraa 

Elämää on eläkkeelläkin!

Olen tamperelainen Anja Pohjanvirta-Hietanen. Sydämeltäni olen edelleen eteläpohojalaanen. Synnyin siellä suurimpana vauvabuumivuonna.

 

Ajatuksiini itsestäni, ihmisistä ja elämästä yleensä ovat vaikuttaneet paitsi psykologin koulutukseni ja työelämä, myös kaikki kokemukseni lapsuudesta tähän päivään. Erityisesti tietysti läheiset ihmiset, mies ja kaksi tytärtä, ovat vuosikymmeniä kouluttaneet  minua. Isoäitiyttä saan toteuttaa olemalla Etämummelina kahdelle Esikoisen nuorelle Brysselissä. Iso ilo on ollut Kuopuksen tyttären syntymä viime vuonna. Saamme miehen kanssa nauttia hänen hoitamisestaan Tampereella.

 

Vapaana Kansalaisena, Anjakaarinana, kerron aktiivisen eläkeläisen elämästä. Tällaistakin Vapaan Kansalaisen elämä voi olla, silloin kun vielä jalat ja pää pelaavat. Päiviini kuuluu ainakin kulttuuria, kuntoilua ja kavereita. Ajankohtaiset, ihmisenä olemiseen liittyvät asiat välillä mietityttävät. Moni asia ihmetyttää, vihastuttaa, mutta enimmäkseen ihastuttaa. Marisen välillä toki sen verran, että jonkinlainen tasapaino säilyy. Mielelläni tarkastelen kuitenkin asioita ja tapahtumia humoristisin silmin. Elämää ja itseään ei pidä ottaa liian vakavasti! Postaukseni aihe voi siis olla moninainen. Yhtä moninainen kuin elämäni on. Olen tällainen Sekatavarablogisti.

 

 Mottoja elämälleni voisi olla

Leben und leben lassen - elää ja antaa toistenkin elää (omalla laillansa).

Tätä edelleen opettelen.

Päivä se on vielä huomennakin.

Elämä kulkee eteenpäin, tapahtuu, mitä tapahtuu.

 

Täti Kukkahattuna pitämäni blogin Kolmatta ikää olen laittanut toistaiseksi jäähylle.

Jos haluat postaukset facebookin uutisvirtaasi voit käydä myös tykkäämässä sivuistani http://www.facebook.com/Anjakaarina

 

Blogiarkisto

2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016

Kategoriat