Olavinlinnaan johtavan pienen sillan toisessa päässä kaksi iloista ja sirkeäsilmäistä tyttöä laulaa yhdessä kansanlauluja. Sillan toisessa päässä on vakavailmeinen kaveri laulamassa taidolla Yksi ruusu on kasvanut laaksossa- laulua. Edelliskerroista viisastuneena olen varannut mukaani rahaista rahaa näiden laulajien hattuun laitettavaksi. Tänään nuori viulistityttö ei ole paikalla. Aika kiva tapa näille ala-asteikäisille saada vähän taskurahaa.

Jääpä minulla vielä rahaa Unicefin keräyslippaaseenkin. Kenenkään en ole nähnyt niihin siellä mitään laittavan. Mutta toisaalta näen korkeintaan noin sata edelläni kulkijaa. Lopuista yli kahdestatuhannesta on vaikka jokainen voinut muistaa Unicefin keräystä. Tai toisaalta, voi se niinkin olla, että me oopperavieraat olemme köyhiä ja kipeitä.

Oblikatorisen ”minä ja linna”- kuvan otatankin tänään eri paikassa, en sillalla. Jotain vaihtelua siihenkin.

Kansallispukuiset naiset ohjaavat ja opastavat joka ilta ohjauksen tarpeessa olevia linnassa ja toivottavat tervetulleiksi. Tämän naisen kansallispuku on niin erikoisen näköinen, että minun on pakko kysyä, mikä puku se on. Saan kuulla, että se on Helsingin pitäjän puku, ja kuuluu siis suomenruotsalaisiin kansallispukuihin. Tyhmänä tyttönä minulle ei ole koskaan tullut mieleenkään, että on erikseen suomenruotsalaisia kansallispukuja.

Mutta entäpä sitten se itse ooppera Sevillan parturi. Sävellys on Gioachino Rossinin, Cesare Sterbinin libretto perustuu Pierre Beaumachasin samannimiseen komediaan. Rossini oli sävellyksen aikaan vain 23-vuotias. Kantaesitys oli Roomassa 1816.

Savonlinnassa tekijöinä on osaksi tunnettuja suomalaisia nimiä: ohjaaja Kari Heiskanen, pukusuunnittelija Teemu Muurimäki ja lavastusuunnittelija Antti Mattila. Oopperajuhlaorkesteria johtaa tänään Michele Gamba.

Olen lehtien arvioinneista saanut kuvan, että esitys naurattaa kaikkia ja kaiken aikaa, se on ”ratkiriemukas”. Odotukseni tästä koomisesta oopperasta ovat siis ennakkoon, elleivät vallan katossa, niin aika korkealla kuitenkin. Alun ”orkesterin” soitanto onkin hullun hauskaa. Ellen olisi nähnyt orkesterimontussa oikeita soittajia, olisin voinut mennä lankaan ja luulla näitä hölmöilijöitä aidoiksi.

 

Parturi Figaroa esittävän Ville Rusasen ääni on mahtava! Sitä kelpaa kuunnella. Tohtori Bartalo, jota esittää Marco Filippo Romano, tekee holhokkiinsa rakastuneena ikääntyneenä hupsuna mainion roolityön. Gayane Babajanyan solistiosuudet Rosinana paranevat mielestäni koko ajan esityksen aikana.

Sekoilujen jälkeen lemmenpari Rosina ja Kreivi ( Vassilis Kavayas) saavat toisensa.

No, olenko siis nauramiseni takia tuolilta pudota kaksituntisen esityksen aikana? En. Oopperassa on toki omat hauskat ja lennokkaat hetkensä.

Ilmeisesti olen jonkun sortin tosikko, kun en ymmärrä nauraa niissä kohdissa, kun ohjaaja on laittanut muutaman kerran esiintyjät sanomaan repliikkinsä suomeksi. Ei naurata edes silloin, kun Rosinaa esittävä laulaa Piippolan vaaria. Saati, kun näyttelijät näyttävät kesken esitystensä lappuja väliajasta ja skumpasta. Enemmänkin koen myötähäpeää. Ihanko oikeasti me yleisö tarvitsemme tällaista kosiskeluna pitämääni?

Kerrottakoon nyt toki, että en ole minkään valtakunnan ooppera- asiantuntija. En edes musiikkiasiantuntija. Voi hyvin olla niin, että en vain tarpeeksi ymmärrä asian päälle. Voi olla, että aivoissani tarvittavat namikat ovat ihan väärissä asennoissa. Kaikesta kritiikistäni huolimatta ihan mielihyvin katson esityksen. Hetkeäkään en ajattele että pitikin tulla. Sevillan parturista on Savonlinnassa vielä kaksi esitystä jäljellä.

Saattaapa olla vielä niinkin, että Sevillan parturin katsojakokemuksiini vaikuttaa edellisen illan Romea ja Julia, josta olin ihan häkellyttävän hurmaantunut.

Poistun linnasta opastajan neuvomaa maisemareittiä.

Ensi vuonna tulen taas! Toivottavasti!

 

Oopperakuvat Savonlinnan Oopperajuhlien kuvapankki/ Jussi Silvennoinen

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Elämää on eläkkeelläkin!

Olen tamperelainen Anja Pohjanvirta-Hietanen. Sydämeltäni olen edelleen eteläpohojalaanen. Synnyin siellä suurimpana vauvabuumivuonna.

 

Ajatuksiini itsestäni, ihmisistä ja elämästä yleensä ovat vaikuttaneet paitsi psykologin koulutukseni ja työelämä, myös kaikki kokemukseni lapsuudesta tähän päivään. Erityisesti tietysti läheiset ihmiset, mies ja kaksi tytärtä, ovat vuosikymmeniä kouluttaneet  minua. Isoäitiyttä saan toteuttaa olemalla Etämummelina kahdelle Esikoisen nuorelle Brysselissä. Iso ilo on ollut Kuopuksen tyttären syntymä viime vuonna. Saamme miehen kanssa nauttia hänen hoitamisestaan Tampereella.

 

Vapaana Kansalaisena, Anjakaarinana, kerron aktiivisen eläkeläisen elämästä. Tällaistakin Vapaan Kansalaisen elämä voi olla, silloin kun vielä jalat ja pää pelaavat. Päiviini kuuluu ainakin kulttuuria, kuntoilua ja kavereita. Ajankohtaiset, ihmisenä olemiseen liittyvät asiat välillä mietityttävät. Moni asia ihmetyttää, vihastuttaa, mutta enimmäkseen ihastuttaa. Marisen välillä toki sen verran, että jonkinlainen tasapaino säilyy. Mielelläni tarkastelen kuitenkin asioita ja tapahtumia humoristisin silmin. Elämää ja itseään ei pidä ottaa liian vakavasti! Postaukseni aihe voi siis olla moninainen. Yhtä moninainen kuin elämäni on. Olen tällainen Sekatavarablogisti.

 

 Mottoja elämälleni voisi olla

Leben und leben lassen - elää ja antaa toistenkin elää (omalla laillansa).

Tätä edelleen opettelen.

Päivä se on vielä huomennakin.

Elämä kulkee eteenpäin, tapahtuu, mitä tapahtuu.

 

Täti Kukkahattuna pitämäni blogin Kolmatta ikää olen laittanut toistaiseksi jäähylle.

Jos haluat postaukset facebookin uutisvirtaasi voit käydä myös tykkäämässä sivuistani http://www.facebook.com/Anjakaarina

 

Hae blogista

Blogiarkisto

2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016

Kategoriat

Sisältö jatkuu mainoksen alla