
Säiden Haltija koettelee meitä Olavinlinnaan oopperaan pyrkijöitä tiistaina 8.7.25.. Koko päivän sataa ja sataa ja yhä illalla. Kova tuuli riepottelee niin varjoja kuin ihmisiä. Minäkin vapaudun yhdestä sateenvarjosta. Se leviää tuulen voimasta kahteen osaan. Kohtalon tai jonkun muun seikan oikusta joudumme jonottamaan erinomaisen kauan lippujen ja kassien tsekkaukseen. On suorastaan huvittavaa katsella, miten me oopperaihmiset lopulta valumme katsomoon: kuka sadetakissa, kuka palttoossa ja kuka missäkin tuulta ja sadetta uhmaavassa asussa.
Ooppera pääsee alkamaan vartin myöhässä.
Giacomo Puccinin ooppera Turandot Savonlinnan Oopperajuhlilla sopii minulle paremmin kuin hyvin. Tarina lyhyesti kiteytettynä on rakkauden voitto vaikeuksien kautta. Katselen, kuuntelen, nautin ja tunnelmoin.
Ewa Plonka prinsessa Turandona on alussa jäätävän ylenkatseellinen häneen rakastuneelle Calafille, jota esittää Francesco Pio Galasso. Turandot ei edes halua puolisoa. Siksi hän vaatii, että hänen kosijansa pystyvät ratkaisemaan kolme arvoitusta. Elleivät he siihen pysty, henki lähtee. Päitä on jo tippunut. Se ei kuitenkaan estä Calafia yrittämästä. Ja tadaa! Hän pystyy ratkaisemaan arvoitukset. Nyt luulisi suhteen prinsessaan avautuvan, mutta ei. Calaf nyt puolestaan esittää prinsessalle arvoituksen: mikä on hänen nimensä. Ellei Turandot saa sitä yön aikana selville, hän hyväksyy kuoleman.
Calafin sokeutunut isä Timur, Petri Lindroos, ja hänen palvelijansa ja auttajansa Liú, Sonja Herranen, yrittävät varoitella ja toppuutella Calafia. Liú on syvästi onneton Calafin aikeista, koska hän itse on rakastunut tähän.
Koko Peking valjastetaan selvittämään nuorukaisen nimeä. Palvelijat Ping, Valtteri Torikka, Pang, Einar Dagur Jónsson ja Pong, Aljaz Zgavc kuuluvat varoittelijoihin. He ovat jo kyllästyneet murhiin. Kaikki pelkäävät, mitä tässä tulee tapahtumaan. Tämä kolmikko tuo paljon elävyyttä ja jopa hauskuutta esitykseen.
Timuria ja Liúta erityisesti kuulustellaan ja pahoinpidellään Calafin nimen selville saamiseksi. He eivät paljasta mitään. Liú ei lopulta kestä, vaan surmaa itsensä. Myös Timur kuolee. Lavalla nostetaan esiin oikean Puccinin kuolinnaamiot.
Voi että, miten nautinkaan kaikesta visuaalisuudesta, kuten Turandon kauniista asuista ja tavoista, joilla hänet lavalle nostetaan. Varmastikin hän on ihan oikea prinsessa!
Ooopperajuhlakuoro raikaa yhtenäisissä sotilasasuissaan niin vahvasti, että melkein sukkani pyörivät jalassa. Oopperajuhlien lapsikuoro on myös mukana. Oooperajuhlaorkesteri kapellimestari Yves Abelin johdolla soittaa räjäyttävästi! On voimaa, on vahvuutta! Upeaa!
Loppu on rakkauden voitto. Jääprinsessa sulaa yhdestä suudelmasta ja ilmeisesti kokee salamarakastumisen. Rakkaus on ihmeellinen! Calaf paljastaa nimensä. Turandot antaa hänelle nimen Rakkaus.
Sairas Puccini ei loppua ehtinyt säveltää, vaan hän kuoli kesken kaiken kurkkusyöpään. Franco Alfano on pariskunnan loppudueton isä. Koko oopperassa on sisällä Puccinin omaa elämää. Kaikkia yhteyksiä ja symboleita en tämmöisenä harrastelijana osaa havaita.
Oopperan ensi-ilta oli Milanossa 1926. Savonlinnan oopperajuhlilla Turandot esitettiin 2003 Pet Halmenin ohjaamana. Hänen ohjauksensa pohjalta Roman Hovenbitzer on nyt toteuttanut oman ohjauksensa.
Kiitän ja kumarran minäkin kaikille oopperaesityksen toteuttajille! Ja kyllä. Nessun dormakin tuli kuultua Francesco Pio Galasson laulamana.
Mikä ihana sää ja näky odottaakaan, kun hyvää mieltä hyreksien astun linnasta ulos. Tässähän kävi samoin kuin oopperassa: vaikeuksien kautta voittoon! Paitsi rakkaus, niin aurinko on maailman valo!
Oopperan kuvat Savonlinnan Oopperajuhlat/Toni Härkänen. Calafia, Liúta ja Timuria esittävät kuvat ovat toisesta miehityksestä.