Kirjoitukset avainsanalla Antti Mikkola

Loppunäytös. Mustilla kivipaasilla on näytelmässä seisottu, nukuttu, kuoltu. Nyt mustilla kivipaasilla on kukkaseppeleet. Katsomo on pitkään vaiti ennen loppuaplodeja. Vieressäni istuva rouva kuivaa kyyneleitään. Kurkkua karhentaa. Tämä on sodassa - niin ennen kuin nykyään - monen, liian monen kohtalo.

Väinö Linnan Tuntematon sotilas on saanut kolmannen sovituksensa Pyynikin kesäteatterissa Joselininniemessä Tampereella. Se on kesäteatterin 70-vuotisjuhlanäytös. Edvin Laine ohjasi ensimmäisen Tuntemattoman 1961. Se oli valtavan suosittu, näytöksiä oli yhdeksänä kesänä. Toinen ohjaus oli Kalle Holmbergin vuonna 1997. Muistan hatarasti itsekin käyneenä sitä katsomassa. Linnan teoksen olen lukenut joskus aikojen alussa.

Tänä kesänä näytelmän sovittajana on Sami Keski-Vähälä ja ohjaajana Antti Mikkola. Apulaisohjaajana on Saija Viljanen.

Pyynikin kesäteatterin toimitusjohtaja Piia Soikkeli ja ohjaaja Antti Mikkola ovat Tampereen teatterin klubilaisten vieraana ennen ennakkonäytöstä. Pyynikin teatteri on pisimpään Suomessa toiminut kesäteatteri, vuodesta 1948. Antti Mikkola kertoo halunneensa tehdä näytelmää varten yhteistyötä veteraanien kanssa, konkreettisesti Tammenlehvän Perinneliiton kanssa. Mikkola sanoo, että näytelmän rooleissa monet sotilaista ovat niin nuoria, että heillä ei voi olla kuvaa Suomen sodista. Heille on ollut tarpeen kertoa Suomen tilanteesta sotien, ja etenkin jatkosodan aikaan, jota sotaa Tuntematon sotilas kuvaa.

Yksi konkreettinen osoitus yhteistyöstä on, että kulkureittien varrella on lipaskerääjiä. Katsomoon mennessämme en näe kenenkään laittavan mitään lippaaseen. Uskon ja toivon, että moni on laittanut roponsa jo aikaisemmin, kuten itsekin tein.

Ennen alkua nostamme katoksessa kuoharimaljat esitykselle. Väliajalla on leivoskahvit.

Esitys alkaa nauhalla, jossa veteraani kertoo sodassa löytäneensä mullasta kaulakorun, jossa oli ortodoksiriski. Hän uskoi sen merkitsevän, että hänelle ei tapahdu sodassa mitään.  Tämän hän sanoi kertoneensa myös äidilleen. Tunteikas alku, joka heti johdattaa sodan perusajatukseen: selviänkö vai enkö?

Lavastussuunnittelija Kimmo Sirén on oivaltavasti tuonut näyttämölle lautaritilöitä juoksuhaudoiksi. Niistä väijytään, niistä lähdetään hyökkäämään, niihin kuollaan. Äänisuunnittelija Sami Silénillä on varmaan ollut iso työ, kun liikutaan ja ryskätään menemään. Joissakin kohtauksissa ääni hetkeksi katoaakin, mutta ei haittaavassa määrin.

Linnan tuntemattomat sotilaat ovat jokainen oma persoonansa. Porukassa on kuitenkin vahva yhteishenki, välillä toki otetaan yhteen. Rokka on sotilaista ehkä omaleimaisin. Tommi Raitolehto on erinomainen roolissaan. Rokka on paitsi taitava taistelija, myös periaatteen mies: esimiesten älyttömyyksiin en suostu. En, vaikka itse majuri Sarastie, Aimo Räsänen, vaatii. Vaikka Linnan hahmot ovat pääosin kuvitteellisia, Majuri Sarastie oli oikeasti sodassa mukana.

Sota vaatii haavoittuneita ja kuolleita. Jotkut kohtaukset ahdistavat niin paljon, että laitan silmät hetkeksi kiinni. Samaistun vahvasti siihen sotilaaseen, joka välillä vapisee pelosta, välillä on nyyhkyttäen maassa. Mieleeni pyrkivät Ukrainan sodan uhrit, mutta myös edesmennyt isäni, joka soti viisi vuotta kodin ja isänmaan puolesta, tässä jatkosodassakin. Hän selvisi.

Sodassakin on juhlahetkensä. Marsalkka Mannerheim täytti 75 vuotta 4.6.1942. Syntymäpäivän kunniaksi kaikki saivat juhlaryypyt. Näytelmässä itse tehdyllä kiljulla jatketaan juhlintaa. Löydetty gramofoni tuo oman ilonsa. Se näyttää olevan paljolti vekkulimaisen Vanhalan, Kasperi Kolan hoidettavana.

Olipa taas hyvä, että 836-paikkainen katsomo sai vuonna 2005 katoksen. Ilman sitä olisimme tiistainakin kastuneet. Nyt kastuivat vain näyttelijät. Myötätuntoni heille.

Joku saattaa kysyä, miksi tehdä näytelmiä sodasta, kun Euroopassakin saamme koko ajan kuvia sodasta. Pätevää vastausta en tiedä. Koen kuitenkin, että tämäkin näytelmä sai itseni vahvemmin ymmärtämään sodan kauheutta ja yksittäisen ihmisen kärsimystä. Kyse ei ole sodan ihannoimisesta, vaan sen vastustamisen tärkeydestä. Näytelmä on kokonaisuudessaan niin hyvin ja taitavasti tehty Linnan upeasta teoksesta.  Sain vahvan, vaikuttavan elämyksen. Kannattaa mennä katsomaan.

Lopussa nauhalla veteraani kertoo, että ortodoksiristi, jonka hän löysi, on matkan varrella kadonnut johonkin. Ajattelen, että sehän teki jo tehtävänsä.

 

Roolijako

Rokka- Tommi Raitalehto

Hietanen- Verneri Lilja

Lehto/Honkajoki- Pyry Kähkönen

Koskela- Jussi-Pekka Parviainen

Sarastie- Aimo Räsänen

Lahtinen- Paavo Kinnunen

Kariluoto- Antti Tiensuu

Vanhala- Kasperi Kola

Rahikainen- Konsta Laakso

Lammio- Kai Vanne

Monissa pienemmissä rooleissa Jyrki Mänttäri

Avustajia Nokian Etunäyttämöltä

 

 

Näytelmän kuvat Pyynikin kesäteatteri/ Katri Dahlström

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kuvittelepa itsesi perheessä parisuhteeseen, jossa et koskaan voisi ennakkoon tietää, miten ilkeästi tai väkivaltaisesti kumppanisi käyttäytyy sinua kohtaan. Olisi kuitenkin jokseenkin varmaa, että ennemmin tai myöhemmin saisit osaksesi kiusaamista, vähättelyjä, huutamista ja lyöntejä. Kuvaan tulee pian myös jatkuva uskottomuus. Alituinen varuillaan olo, ahdistus ja pelko ovat jokapäiväisiä kumppaneitasi.

Tällaista elämää pääsin sivusta seuraamaan Tampereen teatterin esityksessä Huojuva talo, jonka Antti Mikkola on sovittanut ja ohjannut Maria Jotunin samannimisen kirjan pohjalta. Ai jaa, no sehän olikin teatteria, saatat sanoa. Joo joo, teatteria oli, mutta ei satua. Joillekin ihmisille tällainen on oikeasti totta. Tänäänkin. Täällä meilläkin. Pahuutta on. Sitä saattaa löytää jopa itsestään, jos vähän raaputtaa. On arveltu, että myös Jotunin oma avioliitto Viljo Tarkiaisen kanssa antoi aineksia kirjan kirjoittamiseen.

Alussa tietysti kaikki on hyvin, ellei vallan välillä ihanastikin. Lea päättää ottaa Eeron ja Eero on vietävissä. Eihän tällaisia suhteita syntyisikään, ellei alku olisi lupaava.

Jotunin teoksessa  mies,  Eero on pahoinpitelijä. Mikkola on kääntänyt roolit toisinpäin. Vallan uskottava toteutus nykypäivänä. Tiedämme  jo, että me naisetkaan emme ole aina niitä pulmusia. Teatterissa Lea mäiskii ja riehuu ihan olan takaa. Arttu Ratinen ja Anna-Maija Tuokko tekevät eivät ainoastaan hyvät, vaan suorastaan upeat roolisuoritukset! Sivuhenkilöt täydentävät uskottavasti tarinaa Eeron veljenä, vanhempina, kotiapulaisina ja Lean ystävänä. Suotta emme kiittäneet esittäjiä aplodeeraten seisomaan nousten. Tapa, joka on kokemukseni mukaan konsertissa suhteellisen tavallinen, mutta teatterissa harvinainen.  Ajattelin ennakkoon, että Tuokko, no jaa, ei nyt varmaan kovin kummoinen näyttelijä. Tämä siitä huolimatta, että en muista häntä koskaan lavalla edes nähneeni. Nyt pyörrän kaikki huonot ajatukseni hänestä! Mistä lienen moisen ennakkoluulon saanut.

Esitys oli väkevä, väkevyydessään ja aiheessaan ahdistava. Ahdistavuutta lisäsi se, että parilla oli lopulta kolme lasta, joita Lea myös pahoinpiteli. Pisteet ja isot halit Mikkolalle, että hän ei ole tuonut oikeita lapsia näyttelemään. Pahoinpitelykohtaukset olivat niin aidon tuntuisia, että oikeasti ajattelin Ratisen olevan pahasti mustelmilla ja lihakset kipeänä esityksen jälkeen. Tarina eteni kohti traagista ja väistämätöntä loppuratkaisua. Sitä en tässä kerro, jos vaikka olet menossa tätä esitystä katsomaan. Ilman lopun toivoa antavia, pieniä tapahtumia ahdistava tunnelma olisi varmasti seurannut mukanani kotiin. Siitäkin huolimatta nämä pari viikkoa olen silloin tällöin vielä miettinyt aihetta.

Miksi pahoinpidelty ei vain nosta kytkintä ja lähde, saatat kysyä. Kysymys on hyvä ja looginen. Näytelmän Eeron vastaus Miessakin istunnon vetäjän kysymykseen oli tämän tapainen: tilanne saattaa muuttua ja varmaan muuttuu pian paremmaksi.  Sitä odotellessa. Jossakin repliikissä tuli esiin myös pelko lasten menettämisestä, jos lähtee. Pitkään syytettynä ja hakattuna ollut voi myös ruveta uskomaan olevansa juuri niin kamala, että ansaitseekin kohtalonsa.

Mikäpä oli sitten näytelmän sanoma? On syytä riisua vaaleanpunaiset silmälasit ja ymmärtää, että pahuutta voi olla sielläkin, missä sitä ei luule olevan. Näytelmässäkin Eeron äiti muistutti tätä olemaan kiitollinen niin hyvästä vaimosta. No, totta mooses! Johan nyt toki! Pahoinpitelyä ei tapahdu vain alkoholistiperheissä. Psyykkinen terveys voi horjua muutenkin. Vaikeuksista kannattaisi myös puhua läheisille. Perheen sisälle sulkemalla ne eivät todennäköisesti itsestään poistu. Myönteinen sanoma oli mielestäni se, että vaikeiden, jopa hirveiden kokemusten jälkeen voi eheytymistä ruveta tapahtumaan.

Jotunin teos näytelmän taustalla

Näytelmä kiinnosti itseäni erityisesti siksi, että minulla on ollut suhde Jotunin kirjaan lukioaikoinani kuusikymmenluvulla. Äidinkielen opettajani Sylvi Sääski (terkut hälle pilven päälle!) ehdotti minulle sitä esitelmän aiheeksi. Kirja oli ilmestynyt joitakin vuosia aikaisemmin kirjailijan kuoleman jälkeen. Nyt olen lukenut, että Jotuni oli kirjoittanut sen jo 30 vuotta aikaisemmin ja osallistunut sillä johonkin kirjoituskilpailuun. Hänelle ei kuitenkaan olisi kelvannut muu kuin voitto. Kun sitä ei tullut, kirjaa ei julkaistu.

No, jos siihen aikaan opettaja jotain ehdotti, niin niinhän tehtiin. Nyt olen lukenut tämän noin kuusisataasivuisen teoksen uudelleen. Mitään omakohtaista muistikuvaa aikaisemmasta lukemastani ei ollut, teemaa lukuun ottamatta. Yhtään en muista, mitä mahdoin esitelmässäni kertoa tai millaista palautetta sain. Kovin kummoisesti en varmasti ole voinut tapahtumia ymmärtää, minä suojassa kasvanut lapsi.

Tämän lukukerran jälkeen en lainkaan ihmettele, että Mikkola on lähtenyt sovittamaan ja ohjaamaan näytelmää kirjan pohjalta ”pyrkien olemaan uskollinen sekä Jotunin hengelle että kielelle”. Jokunenkin yö itselläni valui aamupuolelle, kun en pystynyt lopettamaan lukemista. Jatkoin aina uudelleen tyylillä ”jos vielä tämän luvun”.

Kirja antaa Leasta itse asiassa vahvan naisen kuvan, vaikka väkivallan kohteena onkin. Näytelmän Eero on minusta enemmänkin ootteeton. Toki kirjassa voi laajemmin käsitellä asioita. Kirjan Lea hoitaa kodin ja kolme lasta. Hän koettaa aina vain uudestaan löytää rakkautta ja ymmärrystä Eeroa kohtaan. Hän oppii tietämään, milloin tätä pitää varoa ja miten voi toisinaan ohjailla Eeron vihanpuuskia. Voipa sanoa, että hän tuntee Eeron ja tämän motiivit paremmin kuin Eero itse. Eero nyt elääkin omissa kuvitelmissaan ja hukassa itseltään. Lapsiaan Lea ei kuitenkaan täysin pysty suojelemaan.

Traaginen loppuratkaisu on erilainen kirjassa kuin näyttämöllä.  Miksi näin? Sukupuoliko vaikutti? Siihen osaisi vastata vain Antti Mikkola.

Aamulehden arvostelija otsikoi juttunsa: Törkeä, mutta törkeän hyvä esitys (AL 2.9.17). Olipa törkeän osuvasti sanottu!

 

KUVAT: Tampereen teatteri/ Harri Hinkka

 

Yleisö poistuu teatterisalista väliajalle. Tavanomaista puheensorinaa ei kuulu. Kansa vaeltaa enimmäkseen vaiti.

On Jouko ja Juha Turkan näytelmän Rakkaita pettymyksiä rakkaudessa esitys Teatterikesässä, esittäjinä Seinäjoen Kaupunginteatterin näyttelijät.

Esitys on hämmentävä, raju, absurdi, älytön, hauska ja yllättäviä käänteitä sisältävä. Samalla se on oivaltava, kyseenalaistava, pohtimaan pakottava ja johonkin alitajuiseen ymmärrykseen iskevä, mitä ikinä se sitten lieneekään.

Vaitonaisen tauolle lähdön uskonkin johtuneen teoksen hämmentävästä vaikuttavuudesta. Tosin yksi henkilö poistui kesken ensimmäisen puoliajan. Oliko syy näytelmässä vai jossain muussa? Esityksen raju kielenkäyttö tuskin enää vuonna 2016 kuohuttaa. Toisin on saattanut olla parikymmentä vuotta sitten. Loppuablodeista ja bravo-huudoista päätellen esitys tavoitti yleisönsä.

Turkan, isän ja pojan, tekemä näytelmä onkin 20 vuotta vanha. Ensiesitys oli Tampereen Työväenteatterissa 1996. Eila Roine teki mahtavan roolin Madamena. Tosin häneltä en ole heikkoja esityksiä nähnytkään. Nyt Antti Mikkola on päivittänyt ja sovittanut tekstin sekä ohjannut sen.

Kovin mielelläni vertailisin nyt  ja 20 vuotta sitten näkemääni keskenään. Valitettavasti en muista juuri muuta ensimmäisestä kuin Eila Roineen ja hänen rooliasunsa. En edes muista ihastuttiko, vihastuttiko vai jättikö esitys kylmäksi. Ensin ajattelin, että olin silloin vielä niin nuori, että teksti ei ehkä osunut. Toisella ajatuksella tajusin: mikä nuori minä olin? Nafti viisikymppinen!

Tähän esitykseen en mennytkään ensisijaisesti siksi, että olisin odottanut hyvää kokemusta. Menin ennen kaikkea  siksi, että yksi näyttelijöistä, Anna Ackerman Kati Herukkana on tyttäreni hyvä ystävä. Myös muut näyttelijät, Mia Vuorela Aamulehden päätoimittajana, Topi Kohonen filosofi Himasena ja Jukka Puronlahti vääpeli-Turkkana tekivät upeaa työtä! Tämä taas todisti, että se, joka sanoo, että hyvää teatteria syntyy vain suurissa kaupungeissa tunnettujen näyttelijöiden voimin, puhuu palturia. Minäkin hölmö suuntaan aina vain Helsinkiin, jos haluan nähdä teatteria muualla kuin Tampereella. No joo, Hämeenlinnassa kyllä olen toisinaan käynyt nautittavissa esityksissä.

Jouko Turkka on kirjoittanut itsensä vääpelin rooliin. Sen lisäksi tässä esityksessä nähtiin videota Turkan opetuksesta ja viime vuosien kivien tulkinnoista. Oliko Turkka nero vai hullu, on moni alan ihminen pohtinut viime päivinä Turkan kuolemasta kuultuaan. Useampikin on lehtitietojen mukaan arvellut, että Turkka liikkui sekä nerouden että hulluuden puolella tasavertaisesti. Suuri vaikutus teatterimaailmaa hänellä ainakin oli, niin hyvässä kuin pahassa.

Mikä oli esityksen pääsanoma? Olen edelleen, muutama tunti esityksen jälkeen, niin hämmentynyt, että en osaa sitä kiteyttää, mikäli se edes kiteytettävissä on. Teemana oli toki rakkaus. Päätoimittaja, jo varttuneempaa naista edustava, toteaa jotenkin siihen suuntaan, että rakkaudesta on helpompi puhua kuin kuolemasta, siksi siitä puhutaan niin paljon. Rakkaus on ikään kuin kuolemaa salassa pitävä. Loppukohtauksessa hän toteaa myös ehkä olleensakin rakastunut rakkauteen.

Onko niin, että rakkautta tavoittelemalla, siitä puhumalla ja sitä etsimällä me yritämme pitää elämästä kiinni ja kuoleman kaukana? Tiettyyn rajaan asti eikö se ole hyväkin asia? Rakkaus, kaikenlainen rakkaus, rakkaus ihmisiin ja asioihin, antaa elämään merkitystä ja tarkoitusta. Rakkauteen, tässäkin näytelmässä, kuuluu myös epävarmuutta, pettymyksiä, raivoakin. Kun on tunteita, ihminen tietää ainakin olevansa elossa. Minkäänlainen rakkaus ei kuitenkaan pelasta meitä kuolemalta.

Kiitos Jouko ja Juha Turkka ja seinäjokelaiset!

 

KUVA Jukka Kontkanen/Teatterikesä

 

Seuraa 

Elämää on eläkkeelläkin!

Olen tamperelainen Anja Pohjanvirta-Hietanen. Sydämeltäni olen edelleen eteläpohojalaanen. Synnyin siellä suurimpana vauvabuumivuonna.

 

Ajatuksiini itsestäni, ihmisistä ja elämästä yleensä ovat vaikuttaneet paitsi psykologin koulutukseni ja työelämä, myös kaikki kokemukseni lapsuudesta tähän päivään. Erityisesti tietysti läheiset ihmiset, mies ja kaksi tytärtä, ovat vuosikymmeniä kouluttaneet  minua. Isoäitiyttä saan toteuttaa olemalla Etämummelina kahdelle Esikoisen nuorelle Brysselissä. Iso ilo on ollut Kuopuksen tyttären syntymä viime vuonna. Saamme miehen kanssa nauttia hänen hoitamisestaan Tampereella.

 

Vapaana Kansalaisena, Anjakaarinana, kerron aktiivisen eläkeläisen elämästä. Tällaistakin Vapaan Kansalaisen elämä voi olla, silloin kun vielä jalat ja pää pelaavat. Päiviini kuuluu ainakin kulttuuria, kuntoilua ja kavereita. Ajankohtaiset, ihmisenä olemiseen liittyvät asiat välillä mietityttävät. Moni asia ihmetyttää, vihastuttaa, mutta enimmäkseen ihastuttaa. Marisen välillä toki sen verran, että jonkinlainen tasapaino säilyy. Mielelläni tarkastelen kuitenkin asioita ja tapahtumia humoristisin silmin. Elämää ja itseään ei pidä ottaa liian vakavasti! Postaukseni aihe voi siis olla moninainen. Yhtä moninainen kuin elämäni on. Olen tällainen Sekatavarablogisti.

 

 Mottoja elämälleni voisi olla

Leben und leben lassen - elää ja antaa toistenkin elää (omalla laillansa).

Tätä edelleen opettelen.

Päivä se on vielä huomennakin.

Elämä kulkee eteenpäin, tapahtuu, mitä tapahtuu.

 

Täti Kukkahattuna pitämäni blogin Kolmatta ikää olen laittanut toistaiseksi jäähylle.

Jos haluat postaukset facebookin uutisvirtaasi voit käydä myös tykkäämässä sivuistani http://www.facebook.com/Anjakaarina

 

Blogiarkisto

2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
2018
2017
2016

Kategoriat